<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Jak prosperují podsadby buku lesního v přípravných porostech</title>
		<description>Diskutujte Jak prosperují podsadby buku lesního v přípravných porostech</description>
		<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech</link>
		<lastBuildDate>Sat, 11 Apr 2026 18:30:07 +0200</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="https://www.testnove.silvarium.net/component/jcomments/feed/com_k2/3689" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Starý napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5666</link>
			<description><![CDATA[Ano, les bude, ale stát ať nám neukládá různé povinnosti a návštěvníci lesa ať si vše zaplatí, přeci poskytujeme službu veřejnosti. Jak jednoduché. A dotace, jedině plošná je spravedlivá, každá další jen dává možnost korupce a nerovnosti.]]></description>
			<dc:creator>Starý</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 24 Jun 2021 21:41:05 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5666</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Lakatoš napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5660</link>
			<description><![CDATA[Měl jsem v životě štěstí na staré lesníky, kteří se mohli podělit o historii některých jedlových oplocenek založených na holině. Za první republiky se zhusta ani neplotilo, jen se píchaly klacky naokolo, namotávala se ovčí vlna, ale holina to byla. A kolikrát jaká panečku! Zbyly-li dosud nějaké, dnes mají ty porosty plno jmelí a hnilobu kmene. Třicetileté začínaly plodit, šedesátileté odcházet. Znám Vaši publikační činnost a zajisté nemusím nic blíže vysvětlovat. Dnešní mladí kolegové nemohou než pracovat s tím, co nyní mají, jak také pracovali jejich předchůdci. Mají-li obrovské kalamitní holiny, a bůh ví, že jich letos ještě přibude, nemohou zdaleka vše zalesnit včas a efektivně. Bříza, jeřáb, černý bez převládnou tam i onde. Co potom jiného než jejich prořeďování a podsadby? Vyžínat naholo každým rokem dvoumetrové měkké dřeviny, jsou-li už, je velmi neekonomické a stejně nejsou lidé. Ano, náklady budou velmi vysoké, jenže my už nemáme na výběr. Holosečný způsob pěstování smrku a borovice nebude ve velkém měřítku ukončen z důvodu rozhodnutí ministerstva, zákona či tlaku ochranářů, ale z důvodu prosté ekonomické i provozní nutnosti. Pánové, kteří si to stále nepřipouštějí, jsou jako pasažéři dávno potápějící se lodi, kteří teprve začínají nesmělou rozpravu, co by dělali v případě, že by se v kýlu objevila malá prasklinka.]]></description>
			<dc:creator>Lakatoš</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 24 Jun 2021 09:35:38 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5660</guid>
		</item>
		<item>
			<title>milan.kosulic napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5657</link>
			<description><![CDATA[To (okamžité zalesnění kalamitních ploch) nepovažuji za hospodaření, to je vytváření problémů do budoucnosti, nutících k dalšímu a dalšímu žebrání o dotace. S tím souhlasím. Ale o budoucích cenách různého dříví nemá smysl dnes spekulovat. Důležité bude, aby tu lesy vůbec byly.]]></description>
			<dc:creator>milan.kosulic</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 24 Jun 2021 08:25:53 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5657</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Rensa napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5655</link>
			<description><![CDATA[A možná právě o to žebrání o dotace jde, sice skrytě, ale především - stále větší závislost na státu, abychom si ho více vážili, že na nás tak pěkně dohlíží.]]></description>
			<dc:creator>Rensa</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 23 Jun 2021 15:26:57 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5655</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Starý napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5653</link>
			<description><![CDATA[Srovnání doby minulé a dnešní je nemožné. Ale staří fořti si vždy něco uhájili a zájmy nebyly rozhodně takové jako dnes. Vždy šlo o něco málo a na malých částech. Dnes...co se děje, Čína již cca 10 a více let skupuje po celém světě suroviny, které někdy jen velice těžko vyrobit a nebo vytěžit, snaží se ovládat celé státy a logicky jí to jde...potichu a pomalu proniká do společenství v různých národech i u nás a co my a slavná EU? Jen si krásně politikaříme a řešíme pomazánkové máslo a jak jej správně pojmenovat. Kdopak asi bude vítězem? Copak je asi pro stát důležité? Uhlí vytěžím a končím, zrovinka tak jiné produkty (lithium a pod.) a dřevo...až za 100 let, pokud nezničím skladbou a dalším svou budoucí produkci již dnes... No a tak to chodí, vyhrává ten co plánuje, myslí na budoucnost, ví co lze obnovit a co už ne, ale zle dopadne ten, kdo jen politikaří !!! Souhlasím s p. Rensou, jen s přídomkem, že i pozdě dodané podpory jsou k ničemu, to už tu bude vymalováno.!! Ten vývoj je rychlý a co nás čeká...…….. Srovnejte co bylo za posledních 100 let a jak to dnes fičí...kdo dnes ovládá ekonomiku a kdo ji brzdí a zrychluje., kdo před cca 15 lety zkusil ovládnout obilnici Evropy a když se ještě proti trochu "nedemokratickému státu" nechytil, ale dnes proti "demokratickým" žvanilům to jde jak po másle.! Jen doufám, že jsem zde neporušil kodex....]]></description>
			<dc:creator>Starý</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 23 Jun 2021 07:31:16 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5653</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Rensa napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5652</link>
			<description><![CDATA[Já nemám obavy. Jenom vyslovuji názor, že na tak nákladný způsob obnovy si lesy jako takové ani prodejem smrkové kulatiny nevydělají. A tak pokud do lesnictví nepřiplují miliardy odjinud, zůstane buď u zbožného přání, protože se bude nadále vysazovat převážně smrk, nebo ti méně finančně gramotní spláčí nad výdělkem. Vidím to dnes a denně okolo - obrovské plochy desítky a stovky hektarů holin s podrceným klestem, s obrovskými oplocenkami zalesněnými bukem, klenem i jedlí, praží do toho slunce. Zaplatily to peníze za kůrovcovou kulatinu do Číny a dotace, ale budou i na další? A kdy se takové porosty z červených čísel dostanou do černých? Bude bukový porost založený na holé ploše produkovat dříví srovnatelné v množství i ceně se smrkovým? To nepovažuji za hospodaření, to je vytváření problémů do budoucnosti, nutících k dalšímu a dalšímu žebrání o dotace.]]></description>
			<dc:creator>Rensa</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 22 Jun 2021 18:36:31 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5652</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Lakatoš napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5651</link>
			<description><![CDATA[Je to týden a půl, soused konečně dělal kalamitní těžbu kůrovčáků, všechno už dávno vylétlé a bez kůry, sháněl firmu a sháněl, nakonec byl rád, že sehnal kohosi. Dva chlapíci s chováním bezdomovců. Měl tam krásné jedlové nálety, i já jsem mu je leckdy pomohl natřít, i děti. Teď je skoro vše zničeno, a ti těžaři se mu vysmáli - prý si měl najít jiné, oni si práci jinde lehce seženou. To je jen malý důkaz, jak je doba dnes zlá. Znám takových případů desítky. Ale dříve? Měli jsme krásné bučiny a bukojedliny, už jsem psal, jak přišel befehl a muselo se to zničit. Nezmohli jsme nic. Byly první harvestory, musely ukázat povinně, jak jsou dobré, tak se těžil kůrovec, ale nebyly čísla, zajelo se i vedle do předmýťáku. Stěžovat jste si neměl kde, nechtěl jste přijít o práci a jít se škraloupem do nové. Nebyli všichni jako můj kamarád z Bílých Karpat, co zval papaláše na pitky a srnčí a oni pak přimhouřili oko, aby mohl ten buk, jedli aspoň někde zachovat. Kamarád je dávno mrtvý, i ti soudruzi mnozí jistě, ty bučiny zčásti stojí a zbytek krásně podrůstá z náletů. Vždycky mi říkal: starý budeš, až budeš minulost vidět jen růžovými brýlemi, protože čas všechno zhojí a jen to pěkné ti v paměti zůstane. Tím se snažím řídit. Když si ty růžové okuláre sundám, tak lepší to pro les, pro přírodu jistě dříve nebylo.]]></description>
			<dc:creator>Lakatoš</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 22 Jun 2021 11:38:49 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5651</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Starý napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5650</link>
			<description><![CDATA[Tak teď s vámi plně souhlasím! Ano, ve východní části Německa ji mají v paměti, ale ne v současném reálu, či ještě v něčem horším, což je ale v reálu u nás v česku. Paměť stromkům neškodí a neničí. Při řešeních které nabízí tato společnost tomu asi bude opravdu tak jak říkáte a lidi - vlastníci lesů se na vše vykašlou. A nebudu se jim divit, zákon nezákon, jednoduše na to nebudou mít, aby draze krmili zvířátka.]]></description>
			<dc:creator>Starý</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 21 Jun 2021 19:35:49 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5650</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Lakatoš napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5649</link>
			<description><![CDATA[Domnívám se, že ve východní části Německa mají socialistickou myslivost dosud v živé paměti. Po celé zemi nyní máme tisíce hektarů kalamitních holin, jež nebudeme s to ani při nejlepší vůli schopni řádně zalesnit. Další rozlohy přibudou z ploch sice zalesněných, ale poté opuštěných. Na těchto plochách bují pionýrské dřeviny. Za dvacet let budeme tedy chtíc nechtíc tam, kde byli lesníci od Města Albrechtic, když podsazovali břízu a jeřáb bukem. Anebo ty měkké dřeviny pak naholo smýtíme a zase tam naostro nasázíme cílové?]]></description>
			<dc:creator>Lakatoš</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 21 Jun 2021 15:37:32 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5649</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Starý napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5648</link>
			<description><![CDATA[Dovolím si oponovat.. Ta ekonomika na německé poměry je u nás tak o 300% níže,,také mám pár známých v německu. Tak se to lépe finančně snáší a tak nějak tam ani nepamatují podobnou prolhanou socialistickou myslivost, jako je u nás a která se stále vylepšuje nepůvodními druhy zvěře. I vymahatelnost zákona je tam děsivě jiná a pro nás neznámá. Jednoduše, pak se jim to může zcela jinak zvládat.]]></description>
			<dc:creator>Starý</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 21 Jun 2021 15:00:17 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5648</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Lakatoš napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5647</link>
			<description><![CDATA[Ano pane Renso, smrk. Ale na jak dlouho? Opět na 40 či 50 let, jako na mnoha místech nyní. Borové kultury severně i jižně od Berlína se již zhruba 20 let masově podsazují bukem, ale i dubem. Můj přítel dr. Maurer z berlínské univerzity mi potvrdil, že nejprve byly náklady skutečně enormní a škody na porostech velmi vysoké. Po té při růstu počtu podsazovaných ploch se zvolna posunovala i rovnováha sazenice - zvěř ku prospěchu sazenic. Dále pomáhají měkké dřeviny, neboť ani v Německu se nedaří zalesňovat holiny požadovanou rychlostí. Dnes již mohou srovnávat stav tehdy a nyní a metrové buky již není třeba přeplocovat. Podle informací z Polska lze takto v následujícím kroku na vhodných plochách uspět i s jedlí. Nevidím důvod domnívat se, že u nás by měl být vývoj odlišný. Vaše obavy tedy považuji za jakési počáteční, které budou velmi pravděpodobně později rozptýleny, jen až bude nalezena i mezi praktiky odvaha tuto přírodě se blížící metodu obnovy zavádět i u nás.]]></description>
			<dc:creator>Lakatoš</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 21 Jun 2021 13:49:05 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5647</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Rensa napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5646</link>
			<description><![CDATA[Děkuji revírníkovi2 za doplnění, čeho se u mnoha výzkumných zpráv nedostává - financí. Ano, pro samotný výzkum to není podstatné, pro provoz ale ano, často rozhodující. Jsou-li tyto údaje správné, o čemž nemám důvod pochybovat, pak by to asi chtělo aspoň nějaký zlatý důl kdesi v Kanadě či masivní dotace v řádu více miliard Kč ročně. Jinak pláč nad "výdělkem" nebo opět - smrk.]]></description>
			<dc:creator>Rensa</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 19 Jun 2021 16:10:48 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5646</guid>
		</item>
		<item>
			<title>revírník2 napsal:</title>
			<link>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5645</link>
			<description><![CDATA[chtěl bych poděkovat autorovi odborného článku za poskytnuté informace. Konečně jsem se, po 6 letech, co na revíru pracuji, dozvěděl metodiku a jak to bylo s těmito plochami myšleno. Bylo by ovšem dobré také zmínit další informace, a zejména to, že jsou všechny tyto plochy oplocené. Jelikož byly zakládány v roce 2012, tak životnost oplocenek už dávno skončila a zhruba v kolem roku 2019 se na všech plochách musela stavit již druhá generace oplocenek. A to nemluvím o nutnosti jejich oprav (poškození zvěří, spadlý strom apod). Schválně jsem si sečetl všechny náklady, které se na jedné takové výzkumné ploše od roku 2012 prováděly. Jen pro upřesnění 1x zalesnění JD,BK + 2x její celoplošné vylepšení, 2x plot, 1x ožínání atd. A při přepočtu na 0,10ha vyjde suma 48tis Kč bez DPH a to plocha stále ještě není zajištěna.]]></description>
			<dc:creator>revírník2</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 18 Jun 2021 17:23:29 +0200</pubDate>
			<guid>https://www.testnove.silvarium.net/lesnictvi/jak-prosperuji-podsadby-buku-lesniho-v-pripravnych-porostech#comment-5645</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
